22 lutego  wybrani uczniowie klasy 3b pod opieką pani Dagmary Tlałki uczestniczyli w wykładzie pt. „Strategie przystosowawcze więźniów KL Auschwitz” prowadzonym przez panią dr Wandę Witek-Malicką. Autorka książki „Zlagrowani. Strategie przystosowawcze więźniów KL Auschwitz” zaczęła wykład od postawienia pytań: Jak można było przeżyć w obozie i przystosować się do panujących warunków?  Dlaczego więźniowie  pozostawali bierni? Dlaczego, mimo liczebnej przewagi, więźniowie nie zbuntowali się?

W trakcie wykładu uczniowie poznali odpowiedź na te pytania. Przedstawiony został proces “zlagrowania” więźnia  – od momentu jego zarejestrowania w obozie koncentracyjnym, gdzie w chaosie, pośpiechu i wszechobecnej brutalności, człowiek przeżywał szok, gdzie normy i wartości, jakie znał poza obozem, przestawały działać, gdzie świat, w którym przyszło mu egzystować, stawał się „dżunglą”, „inną planetą”.

W pierwszym etapie przystosowawczym zderzenie z rzeczywistością obozową powodowało zobojętnienie i utratę poczucia realności zdarzeń, więźniowie skupieni byli tylko na przeżyciu. Jeśli udało się przetrwać etap pierwszy, to etap drugi był dla więźniów łatwiejszy. Mieli większą wiedzę, doświadczenie i kontakty. Na tej podstawie budowali na nowo swoje obozowe życie i planowali kolejne kroki, by przetrwać. Mając przy tym świadomość, że ich działania to wybór między życiem własnym, a życiem towarzyszy niedoli.

About Author