W miesiącu marcu uczniowie wszystkich klas pierwszych brały udział w bezpłatnych stacjonarnych pobytach studyjnych organizowanych przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście w Muzeum Auschwitz. Pobyt studyjny obejmował ogólne zwiedzanie terenów byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz oraz warsztaty podsumowujące prowadzone przez edukatorów MCEAH.
W pierwszej połowie marca w projekcie wzięli udział uczniowie klas 1 h (05.03.2024 r.), 1b (06.03.2024 r.), 1d (15.03.2024 r.). Oto refleksje uczniów po wizycie w Państwowym Muzeum Auschwitz-BirkenauGabriela Adamczyk, uczennica klasy 1h:
“W dniu 05.03.2024 roku mieliśmy okazję zwiedzić Państwowe Muzeum Auschwitz – Birkenau oraz wziąć udział w warsztatach, dotyczących różnych aspektów życia w rzeczywistości obozowej. Podczas warsztatów pochyliliśmy się nad losem pojedynczego człowieka, który znalazł się w tym miejscu. Mimo że większość uczniów była w Muzeum nie po raz pierwszy, wszyscy byli wstrząśnięci historią nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady.”
Uczennice klasy 1b:
„Uważamy, że projekt był bardzo ciekawy. Dowiedziałyśmy się wielu rzeczy, które nie były nam znane, pomimo wcześniejszych wizyt w Miejscu Pamięci. Olbrzymim przeżyciem było dla nas przejście przez komorę gazową w Auschwitz I i zobaczenie ruin dwóch podziemnych komór gazowych w Birkenau, gdzie Niemcy wymordowali setki tysięcy niewinnych ludzi. Pani przewodnik podała liczbę ofiar i to również było dla nas wstrząsające. Podczas warsztatów „Jednostka wobec obozowej rzeczywistości” miałyśmy możliwość zapoznania się ze wspomnieniami byłych więźniów. Wiemy teraz dużo więcej o ich życiu i cierpieniu. Bardzo duże wrażenie zrobiła na nas pani prowadząca, która bardzo umiejętnie poprowadziła warsztat. Podsumowując, każda z nas, dzięki uczestnictwu w tym projekcie, poszerzyła swoją wiedzę na temat Auschwitz-Birkenau. Gdybyśmy miały okazje, z pewnością wzięłybyśmy ponownie udział w tym wydarzeniu.”
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Kolejne klasy pierwsze – 1c (12.03.2024 r.), 1e ( 13.03.2024 r.) oraz 1 f (18.03.2024 r.) wzięły udział w pobytach studyjnych organizowanych przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście w Muzeum Auschwitz. Oto kilka refleksji po tych wizytach:
Oto refleksje naszych uczniów:
„Uważamy, że wizyta w Muzeum Auschwitz–Birkenau była bardzo wartościowa. Pozyskaliśmy wiele cennych informacji na temat okrucieństwa wobec drugiego człowieka. Wstrząsającym przeżyciem było dla nas przejście przez komorę gazową w Auschwitz I oraz zobaczenie baraków, w których spali więźniowie. Równie wstrząsające były fotografie ukazujące nieszczęście i ból więźniów – niewinnych ludzi. Na zakończenie naszej wizyty mieliśmy warsztaty na temat działalności kobiet w obozie. Sądzimy, że jest to temat pomijany w historii, lecz niezmiennie ważny. Poznaliśmy bliżej losy kobiet w Auschwitz i stworzyliśmy plakaty na ten temat. Takie wizyty są bardzo ważne, bo trzeba poznać historię tego miejsca, które znajduje się tak blisko i które mijamy każdego dnia w drodze do szkoły.” Uczniowie klasy 1c
„Wizyta w Muzeum Auschwitz-Birkenau to bardzo poruszające i zmuszające do refleksji doświadczenie, które powinno być ważne w życiu każdego człowieka, głównie z szacunku do ofiar obozu. Dzięki pani przewodnik można było zrozumieć i poczuć to, co przeżywali więźniowie oraz jak wyglądało ich życie w obozie zagłady, jak i w obozie koncentracyjnym. W Muzeum zawarte jest mnóstwo elementów “architektury” obozowej, co pomaga wyobrazić sobie jak obóz wyglądał za czasów jego działalności. Zwiedzanie dawnych baraków pozwala poczuć historię. Wiele wyniosłam z całego zwiedzania i zapamiętałam wiele faktów, które, nie ukrywam, odbierają wiarę w ludzkość. Okrucieństwo, o którym słyszałam, bardzo mnie dotknęło. Również zdjęcia więźniów, smutek, dezorientacja i przerażenie widoczne w ich oczach były bardzo wstrząsające. Po zwiedzaniu udaliśmy się na warsztaty do “Starego Teatru”, które przybliżyły nam to, jak więźniowie czuli się po wyzwoleniu obozu, dowiedzieliśmy się o ich traumach i nawykach, których nawet po wielu latach od wyzwolenia nie potrafili się pozbyć. Znajomość tak tragicznej historii wpływa na postrzeganie cierpienia i wojny. Trzeba pamiętać, że wydarzenia, które miały tam miejsce stały się naprawdę i nie jest to tylko opowieść.” Amelia Medes, klasa 1e
„Zwiedzanie Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz warsztaty „Przeżyli, by żyć” były bardzo interesujące. Ogrom cierpienia i to, czego ludzie tam doświadczyli na pewno zapamiętamy na długo. Widok osobistych rzeczy więźniów wywołał w nas poruszenie i smutek. Pani przewodnik podzieliła się z nami swoją obszerną wiedzą w sposób zrozumiały. Uważamy, że takie zajęcia są bardzo wartościowe i pozwalają lepiej poznać historię.” Karolina Drabczyk, klasa 1f
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Jako ostatnie zwiedziły Państwowe Muzeum Auschwitz- Birkenau klasy 1g (25.03.2024 r.) oraz 1 a (26.03.2024 r.). Oznacza to, żę wszyscy pierwszoklasiści z Konara mieli możliwość nieodpłatnie zobaczyć Miejsce Pamięci i uczestniczyć w warsztatach. Za projekt z ramienia szkoły odpowiedzialne były panie Dagmara Tlałka, Marta Królikowska – Hardek oraz wychowawcy poszczególnych klas.
Uczestnicząc w zwiedzaniu oraz warsztatach pierwszoklasiści przygotowali się merytorycznie do odbioru nagrodzonego Oskarami filmu Jonathana Glazera „Strefa interesów”, który w wyjątkowy sposób pokazuje temat Holokaustu i życie komendanta niemieckiego obozu koncentracyjnego.